week 8

24 juni 2017 - Aljezur, Portugal

Deze week hebben we weer wat andere dingen mogen doen. We moesten druppelaars in potjes steken. En we moesten planten opgraven die we woensdag opnieuw moesten poten in potten inplaats van in de grond. We moesten ook zelf een mix maken van potgrond, water en mestkorrels om zo de ideale omstandigheden te creëren voor de planten. Vrijdag keken we nog even bij de plantjes en ze hadden al nieuwe knoppen gegeven. Ik wist niet dat het zo ongelofelijk snel ging. Ook hebben we torenia’s gekruist. Erwin had die planten uit Nederland gekregen voor het tweede jaar op rij. Vorig jaar waren ze te koud meegegeven en toen is dat niet helemaal goed gegaan. Dit jaar stonden de torenia’s er mooi bij. Zo heb je moeder en vader planten die je moet kruisen. Bij de vaderplant moest het stuifmeel worden weggehaald en bij de stamper van de moeder worden gedaan. Na een paar weken ontstaat er dan een vruchtbeginsel met zaad. Vorig jaar had Erwin zo’n 30 gram zaad. Lijkt niet veel maar de zaadjes zijn vergelijkbaar met zandkorrels, dus dan wordt het een stuk logischer. Je moet een beetje denken aan 4 eetlepels vol met zaadjes. Ook hebben we deze week wat bedden nerine’s moeten rooien. Op vrijdag hebben we een aantal bedrijven bezocht. We zijn langs Gert-Jan geweest. Die teelt sierfruit en protea’s. Daarna zijn we langs Gijs geweest die teelt frambozen. We hebben daar een paar doosjes gekocht en die waren een partij lekker. Jammer genoeg waren beide eigenaren niet aanwezig. Ook heeft Erwin een tunneltje scadoxussen staan bij Gert-Jan. Erwin was alleen niet zo blij hoe het erbij stond. Sommige planten leken een virus te bevatten en hij had ook veel last van bladverbranding. Daarna zijn we nog even langs Group Atlantic geweest. Dat is het Portugese bedrijf van Vitapep. Dat in de Maasdijk en Honselersdijk gevestigd zit. Ik vond het leuk om er even langs te rijden, want één van mijn beste vrienden is het zoontje van Wim Zuidgeest die eigenaar is van de vestegingen van Vitapep. Op vrijdagavond zijn we met Erwin en zijn gezin uiteten geweest op de Monchique. Dat is de hoogste berg van de Algarve. Het topje is zo’n 900 meter hoog volgens Erwin. Het was een stijl tochtje met de auto om de top te kunnen bereiken, maar het was het waard. Wat een mooi uitzicht zeg. Je kon verschillende steden zien liggen zoals; Portimão, Lagos en Silves. Toen we op de top waren zijn we weer een stukje naar beneden gereden, want daar zat het restaurant die bekend staat om zijn goede kip piri piri. En daar was niks aan gelogen. Heerlijk gegeten zeg. En dan gaan we alweer de laatste week tegemoet. Ik vind het eerlijk gezegd niet heel erg, maar wat vind ik het ook leuk hier.

Groetjes

1. Raymond Hedges:
    25 juni 2017
    Inderdaad mooi uitzicht, ziet er goed uit! En goed dat je ook e.e.a. over veredeling leert! Handel, marketing, logistiek, teelt, veredeling ... de sector heeft geen geheimen meer voor jou :-)
  2. Annemieke:
    27 juni 2017
    Hoi Ryan, super om te lezen waar jullie je mee bezig houden op allerlei vlak en dit klinkt als een mooie stageplek voor jullie. Fijn! Goeie reis naar huis en dank je voor alle waardevolle informatie, en het beschrijven van jullie avonturen! Als ik het ook zo lees hebben jullie een goed stagebedrijf enthousiast gemaakt voor een herhaalde samenwerking volgend jaar. Groet, Annemieke Kruyt